Балансът между работа и личен живот е една от вечните теми, които вълнуват всеки човек. Професионалното развитие изисква от нас отдаденост, която ни отнема от времето и енергията, необходими да изживеем един пълноценен личен живот. Прекомерното време, прекарано в изпълнение на служебни ангажименти, както всяко нещо извън границите на нормалното, не е нещо, което ще донесе позитиви. Денонощният труд причинява стрес, влошава здравето, води до силна преумора, бърнаут („прегаряне”), които неминуемо рефлектират върху взаимоотношенията с партньора, децата, близки и приятели, не на последно място – върху връзката със самите нас. В ерата на дигиталните технологии светкавичната скорост, с която информацията се разпространява, прогресивното развитие на бизнеса, лесният достъп до всякакви приложения и технологии независимо дали са за работата, или за развлечение, неусетно се озоваваме в мощния водовъртеж на информационната зависимост, което допълнително увеличава нивата на стрес и безпокойство.
Няма човек, който да не е усетил това чувство на дисбаланс в даден етап от живота си и да не се е изправил пред въпроса: „Мога ли да променя това усещане?“… Какво да направя, за да намеря баланс между професионалната си реализация и личния си живот? Има ли я наистина бленуваната златната среда?
Начин има. Най-вече и преди всичко трябва да бъдем искрени със самите себе си и да поемем пълната отговорност за ситуацията. Заблуда е да вярваме, че някой друг ще реши този проблем вместо нас – само и единствено ние сме тези, които можем да планираме и да поставим разумни граници в собствения си живот. Нека плановете бъдат реалистични и да се сбогуваме с илюзиите. Достигането на баланс изисква постоянство и внимание към всички етапи от процеса на осъзнаване до предприемането на конкретни стъпки. Не е задължително постигането на баланс да бъде свързано непременно с радикални промени в живота ни. Малки стъпки в точния момент са “game changer-а” и могат да променят съвършено качеството на взаимоотношенията и усещането към живота ни като цяло.
Ето и няколко съвета, които вярваме, че ще ви бъдат полезни по пътя за постигане на балансиран и щастлив живот:
1. Изберете три сфери от вашия живот и се фокусирайте върху тях
Ранди Зукърбърг (сестра на основателя на Facebook, Марк Зукърбърг) препоръчва всеки ден да избираме само по три неща от редицата: работа, сън, семейство, приятели, фитнес и т.н. Най-важното е добре да знаете какво наистина има значение за вас и да подредите избраните три сфери за деня по приоритет. Определете параметрите за успех във всяка област, която е важна за вас, и разпределете внимателно времето си между целите си. И не на последно място – научете се да казвате „не“ на хора и дейности, които отвличат вниманието ви от вашите приоритети в живота.
2. Начертайте часовник на времето си
Използвайте органайзер, за да проследявате както как прекарвате часовете по време на работния си ден, така и времето, което отделяте за почивка. Разпределете тези часове в различни секции – работа, семейство, домакинска работа, забавление и т.н., а след това категоризирайте всяка задача от различните секции като важна/маловажна. Начертайте кръг с различни сегменти, които да онагледяват всяка секция от настоящия ви живот. Сега начертайте нов кръг със сегментите, които най-добре биха се вписали в идеалния ви ден. Целта е да работите в посока преминаване от текущия ви часовник към идеалния такъв. Съсредоточете вниманието си към елиминиране на маловажните задачи и изпълнение на важните задачи навреме.
3. Винаги се стремете да подобрите начина си на живот
Регулярно си задавайте въпроса – какво мога да променя в ежедневието си, за да подобря баланса между работа и личен живот? Създайте навици, които гарантират добра продуктивност, перфектно здравословно състояние и достатъчно време за почивка и забавления. Организирайте графика си, така че той да ви позволява да използвате времето си по най-добрия за вас начин. Да добавим и още нещо: ако работата ви е близо до дома ви, няма да ви се налага да губите ценно време пътувайки за и от работното си място, това време може да прекарате със семейството си например. Тук на помощ идва иновативната платформа за търсене на работа: JobRadar.BG, която визуализира на интерактивна карта разнообразни отворени позиции за работа. С нея освен по всички традиционни критерии може да търсете работа и по локация. Платформата ви дава възможност сами да задавате и радиуса, в който искате да намерите ново работно място. Регистрирайте се, създайте си профил и следете за подходящи отворени позиции около вас: WWW.JOBRADAR.BG .
4. Правете малки стъпки
Не правете повече от две малки промени в ежедневието си на седмица. Дайте си достатъчно време да свикнете с новите практики в живота си. Внезапните големи промени обикновено бързо отпадат – така както са се появили. Започнете с малки стъпки. Бъдете последователни в действията си в посока подобряване на даден аспект от вашия живот в рамките на три седмици. Научно доказано е, че един нов навик се създава за около един месец.
5. Открийте симбиозата между ума и тялото си
Най-добрият начин да елиминирате стреса от ежедневието си е да концентрирате голямо количество енергия върху ума и тялото си. Ежедневното физическо натоварване например предизвиква освобождаване на ендорфини, които помагат на ума ви поне временно да се освободи от стреса. Подобен ефект имат също така медитацията, слушането на музика или практикуването на любимото ви хоби.
6. Определете си време, в което да сте далеч от всякакви технологии и дигитални устройства
Изберете диапазон от време, в което да сте офлайн – без интернет и без мобилния си телефон. Опитайте се да разграничите времето, в което сте на работа, от времето, в което сте почивка. Инвестирайте вашето офлайн време в активности, които ви правят щастливи и ви помагат да се отпуснете, прекарайте повече качествено време с близките си, отделете си повече време за почивка. Не губете тези моменти с излишни онлайн дейности.
7. Кажете „не“ на мултитаскинга (така наречената „криворазбрана продуктивност“)
Това може значително да намали стреса и да подобри вашите резултати както на работното ви място, така и в личния ви живот. Ако фокусирате вниманието си само върху настоящия момент, ще се справяте със задачите си по-лесно и най-важното – по-ефективно. Независимо дали сте на работното си място, или у дома – не вършете 10 неща накуп, а приоритизирайте.
8. Един час на ден само за мен
Не на последно място – отделяйте един час всеки ден за себе си и уважавайте това време, не трябва да изпитвате чувство на вина. Използвайте този час, за да правите това, което обичате най-много. Тази практика ще ви помогне да се заредите с енергия и да възстановите вътрешния си баланс.