Разкажете ни повече за Вас и работата Ви в Райфайзенбанк България.
Казвам се Александра Калинова. Част съм от екипа по дигитална трансформация и иновации. Работя като дигитален анализатор в Райфайзенбанк малко повече от две години.
Казвам се Ирина Заркова и текущо отговарям за привличането на таланти и дейностите, свързани с утвърждаването на Райфайзенбанк като предпочитан работодател. Дългогодишен служител на банката съм, преминала съм през позиции в различни звена, последните повече от 10 години – в областта на човешките ресурси.
Изключително интересна е предприемаческата Ви програма „Innovation Garden“, насочена към служителите на банката. Какво всъщност представлява тя?
Александра: Innovation Garden е предприемаческа програма, която се провежда във всички държави от групата Райфайзен, ежегодно от 2018 година насам. Програмата дава възможност на всички служители да работят заедно в среда, наподобяваща атмосферата в стартъп компания и има за цел да насърчава иновативното мислене в ежедневния процес на работа, и в контекста на формирането на дигитална култура в Райфайзенбанк България.
Innovation Garden се състои от три модула. Първият от тях е Състезанието за идеи (Challenge contest) – приканваме всички служители да споделят своите иновативни идеи в специално разработена за целта платформа. От всички подадени идеи чрез гласуване се избират десет, които да бъдат разработени до прототип.
Идеите сами по себе си не са достатъчни за създаването на иновации.За това по време на втория модул от програмата, Училище за иновации (Innovation school), даваме възможност на стотици служители в рамките на три седмици да се запознаят с различни инструменти и методологии за разработване на иновации в серия от обучения и практически задачи. Така се докосват до гъвкавото мислене и адаптивните действия, които са задължителна черта на предприемачеството. Ако този начин на работа им допадне (а обикновено става така), колегите имат възможност да кандидатстват и за третия, последен модул.
Аджайл иновационен проект (Agile innovation project) е моментът, в който събираме идеите от първия етап на програмата с „предприемачите“ от втория, за да създадем иновации. В този модул основната задача на предприемачите е да разработят прототип на идеите и да валидират приложимостта им в реална среда. За тази цел им предоставяме всички нужни ресурси, време и подкрепа от професионални Аджайл инструктори (Agile coaches). Почти неусетно, работейки по идеите, колегите изпитват от първа ръка какво е да работиш в самоуправляващ се екип, да вземаш решения на база на данни, да си адаптивен.
В края на програмата екипите представят крайният прототип на идеята и проучванията, които са провели. Най-обещаващите идеи получават финансиране, за да продължат развитието си до реален продукт. Сформират се „вътрешни стартъп компании“, които позволяват решенията да бъдат тествани в реална бизнес среда.
Какво искате да постигнете с тази програма?
Александра: Ние вярваме, че този начин на работа дава възможност на участниците да създадат нещо ново и специално, тъй като излизат извън силозите на своите ежедневни задължения в организацията. Ние не просто искаме да създадем иновативни решения, но и да обучим посланици на иновациите, които поемат водещата роля в трансформирането на непрекъснатите иновации в изключително клиентско изживяване. В крайна сметка се надяваме участниците в програмата да върнат всичко, което са научили, обратно в организацията и да разпространят придобития нов начин на мислене на работното си място към иновативен и ориентиран към клиентите подход.
Посредством инициативите от програмата Innovation garden, адресираме едновременно няколко от принципите на Дигиталната и адаптивна трансформация в Райфайзенбанк, а именно:Вярваме, че всеки опит е стъпка към успеха; Обменяме идеи и си сътрудничим и Добри сме в това, което правим и работата ни носи удоволствие.
Какъв е ефектът върху служителите, участвали в „Innovation garden“?
Александра: След като са прекарали повече от 10 седмици в програмата, участниците обикновено започват да анализират динамиката на работата в своите бизнес звена и да търсят начин да приложат наученото на практика, на работното си място. По тази причина, с всяка следваща година наблюдаваме нарастващ ентусиазъм в служителите да се включват систематично и активно в иновационния процес, което допринася за позиционирането на Райфайзенбанк като една от водещите банки на пазара и предпочитан работодател.
Всички участници, преминали през трите модула на програмата, се превръщат в Посланици на иновациите, които активно разпространяват придобитите знания по време на различни събития, както и в следващите издания на програмата.
Има ли конкретни продукти или услуги, които сте успели да внедрите по идеи на Ваши служители?
Александра: След две години от програмата за вътрешно предприемачество, бяха създадени 20 иновационни проекта на групово ниво, като 9 от тях бяха допълнително разработени до реални продукти или услуги. В средата на декември ще се проведе финалът на Innovation Garden 2020, където в момента се развиват нови 8 иновационни идеи.
Провеждате ли „Innovation garden” в специфичните условия , в които се намираме сега?
Александра: Както издадохме в предишния въпрос, обстановката не попречи на провеждането на програмата. Със съвместните усилия на всички банки от групата Райфайзен, Innovation Garden премина в изцяло дигитален вариант.
Имате ли други вътрешни програми насочени към развитие на потенциала на служителите си?
Ирина: Разбира се. Ученето и развитието на потенциала на нашите служители са сред ценностите на организацията, нейн стратегически приоритет и сериозна инвестиция под формата на програми за обучение, социални инициативи и тиймбилдинги. Банката предлага богато портфолио от присъствени обучения на служителите си – професионални, технически, за меки умения, както и достъп до електронна платформа за обучения, която в настоящата ситуация с коронавируса е от изключително голямо значение. През 2019 г. получихме награда за наша обучителна програма с елементи на геймификация, насочена към служителите ни в клоновата мрежа. През същата година бяхме отличени и за тимбилдинг инициативите ни, които правим от 2018 г. насам, включващи доброволчество. За мениджърския състав в банката провеждаме структурирани лидерски програми.
Какви качества цените и търсите в служителите си, независимо от позицията, която заемат?
Ирина: Качествата, които търсим и ценим в кандидатите за работа и служителите си са отражение на ценностите на организацията – сътрудничество, проактивност, учене и отговорност. Доброто взаимодействие и колаборация между служителите и отделните екипи в Райфайзенбанк, желанието за учене и развитие в организацията, проактивният подход и иновативното мислене, както и личната отговорност и отговорността към обществото са част от нашата уникална корпоративна култура, част от нашата идентичност. Дигиталната и адаптивна трансформация, под знака на която банката се развива през последната година и половина засили търсенето на специалисти с дигитална насоченост. За позициите с тази насоченост, разчитаме на кандидати с богат опит и практика с конкретни технологии.
С какво се отличава работната среда във вашата компания?
Ирина: Райфайзенбанк е работодател, който поставя в центъра служителите си, тяхното благоденствие и положително преживяване в работата. Стремим се да поддържаме вдъхновяваща среда за работа, в която важно място заемат откритата комуникация и продуктивни взаимоотношения. Подкрепяме служителите си в поддържането на баланс работа-личен живот, следваме последните тенденции в областта на корпоративното облекло, като олекотяваме стила на обличане, всекидневно се грижим не само за доброто физическо, но и за доброто психическо здраве на нашите служители. Разчупваме все още битуващите нагласи за банките като консервативно място за работа, пример за което и е инициативата „Innovation garden”, за която ви разказваме днес.
Райфайзенбанк България заема едно от първите места в престижна класация за най-добър работодател в България. Това признание не се печели лесно. Вие как го постигнахте?
Ирина: Наред с всички предизвикателства, които ни поднесе 2020 г. , сме много горди и щастливи да се похвалим, че всичките ни усилия, насочени към това да сме работодател за пример се увенчаха с една от най-ценните за нас награди – „Най-добър работодател за 2020г . “ според престижната класация Career Show Awards 2020. Целенасочено работим за постигане на всички цели от стратегията на Райфайзенбанк да се утвърди като предпочитано място за работа. Това е награда за всички служители на компанията, защото именно служителите са посланиците на всеки работодател и основният актив, без който нито един бизнес не би бил успешен.
Повече за отворените позиции на Райфайзенбанк България можете да разгледате тук.
JobRadar.BG – Работа близка до теб! www.jobradar.bg